7 feb. 2009

Att kartlägga släkten i Erska

Min svärfar August, som jag aldrig mött, var väldigt noga med att skriva ner och utföra tempeldop för alla sina släktingar då han var i Amerika på tjugotalet. Därför har jag börjat följa upp alla hans kusiner och sysslingar i Erska varifrån han kom och när deras familjer och barn upptäcks, börjar det mer och mer bli ett tätt spindelnät, rent av ett kluster av namn. Det går en ström av förståelse mellan honom och mej, mellan världen jag lever i och världen där han vistas. Jag tittar på namnen och undrar - vem var du en gång i tiden? En far dog 31 år gammal i frossa, en annan förlorade nästan alla sina barn i späd ålder, en tredje "levde i kif med sin maka" osv.. Människoöden, fattigdom och slit, idag en annan verklighet.
Gunnel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar